Niezależnie od tego, czy dopiero zakładasz firmę, czy prowadzisz niewielkie przedsiębiorstwo od kilku lat – prędzej czy później pojawi się konieczność wyboru drukarki. Zadając w google pytanie: jaka drukarka do małej firmy? – uzyskasz setki różnych odpowiedzi, często wzajemnie się wykluczających. Zwróć uwagę na autorów poradników. Czy są to firmy zajmujące się drukiem w firmach, czy sklepy z tuszami, komputerami czy innymi produktami konsumenckimi? Poniżej dowiesz się na co zwracać uwagę przy zakupie drukarki do firmy, podamy też urządzenia, które sprawdziły się u naszych klientów.

Zalety i wady drukarek atramentowych

Drukarki atramentowe sprawdzają się najlepiej w domu. Przy stosunkowo niewielkiej cenie zakupu otrzymujemy sporo możliwości, zwłaszcza w przypadku urządzeń wielofunkcyjnych. Atramentówki często są mniejsze i lżejsze od urządzeń laserowych. Czy nadają się do pracy biurowej? Jeśli potrzebujesz urządzenia kolorowego, a drukujesz tylko sporadycznie, ale nie raz na tydzień, to odpowiedź brzmi: tak. Drukarki atramentowe maja niższą jakość druku niż laserowe, do tego dochodzi problem schnącego atramentu. Jeśli nie będziesz używać drukarki, po jakimś czasie tusz wyschnie w dyszach i głowicy drukującej. Jeśli nie uda się udrożnić głowicy, jej wymiana zazwyczaj jest nieopłacalna. Wiele dzisiejszych urządzeń ma funkcję automatycznego czyszczenia – producenci chwalą się w specyfikacjach, jednak w praktyce głowice i tak zasychają. Bardzo często użytkownicy stosują zamienniki zamiast oryginalnych pojemników z tuszem, a to przyczynia się do większego ryzyka wystąpienia usterki.

Zalety i wady drukarek laserowych

Drukarki laserowe są zazwyczaj droższe w zakupie. Urządzenia są większe, masywniejsze i w podobnych cenach mają mniejsze możliwości niż drukarki atramentowe.  Mają jednak wiele innych zalet. Nie używamy płynnego atramentu, tylko toner, który jest proszkiem, więc nigdy nie wyschnie – możesz bez obaw zostawić taką drukarkę na dłuższy okres bez używania. Urządzenia laserowe mają też większą żywotność niż atramentowe, u naszych klientów pracują drukarki, które mają na licznikach ponad milion wydrukowanych stron i nadal działają. Jest to możliwe, dzięki konstrukcji urządzeń, praktycznie każda usterka jest opłacalna w naprawie, w przeciwieństwie do drukarek atramentowych. Kolejna istotna zaleta, to możliwość zakupu drukarki laserowej czarno białej. Jeśli drukujesz faktury, umowy czy inne dokumenty przeznaczone do obsługi biura, wydruk kolorowy może okazać się zbędny.

Koszty druku

Często zapominany temat przy wyborze małych drukarek – a właśnie w przypadku małych urządzeń czeka na nas najwięcej pułapek.  Panuje tu ogólna zasada, wspólna dla urządzeń atramentowych i laserowych: im tańsze urządzenie, tym droższa eksploatacja i odwrotnie. Warto obliczyć koszty druku przy użyciu wybranych urządzeń. Pamiętaj, aby brać pod uwagę nie tylko koszt toneru czy atramentu, zobacz nasz poradnik jak obliczyć koszty druku w firmie? Nie bierz pod uwagę najtańszych zamienników, szybko przekonasz się że niska cena to jedyny plus takiego rozwiązania.

Jaka drukarka do małej firmy?

Jak widać powyżej – nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nie można wskazać konkretnego modelu czy rodzaju urządzenia, które sprawdzi się w każdej firmie. Mała firma może drukować więcej dokumentów niż średniej wielkości przedsiębiorstwa zatrudniające kilkunastu lub kilkudziesięciu pracowników. Nie kieruj się gustem, przyzwyczajeniami ani opinią wyrobioną na podstawie domowych drukarek. Urządzenie marki X, które 8 lat temu dobrze sprawowało się do wydruków w domu, nie świadczy o tym, że ten sam producent dzisiaj zrobi świetne rozwiązanie do biura. Wybierając drukarkę musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Ile stron miesięcznie drukujesz?
  • Czy potrzebujesz wydruk kolorowy?
  • Czy drukarka będzie miała dłuższe przestoje w pracy?
  • Czy potrzebujesz skanera, faksu lub funkcji kserowania?
  • Czy będziesz drukować w formacie A3?

Mając odpowiedzi na te pytania, znacznie zawęzisz liczbę maszyn, wśród których musisz dokonać wyboru

Sprawdzone drukarki do firmy:

Na rynku istnieje sporo udanych modeli. Oczywiście znajdziesz tańsze, szybsze czy bardziej wypasione urządzenia, ale wybraliśmy te, które na pewno spełnią swoje zadanie.  W zestawieniu znajduje się tylko jedno urządzenie A3 – to spora wolnostojąca kserokopiarka. Dlaczego w przypadku drukarek A3 nie wybraliśmy żadnego modelu do postawienia na biurko? – Ze względu na koszty eksploatacji, trwałość i niezawodność w porównaniu do ceny zakupu lub wynajmu takiego urządzenia.

Brother DCP j105

Brother DCP j105

To jedyne urządzenie atramentowe w naszym zestawieniu. Nie polecamy druku atramentowego w firmach, jednak jeśli drukujesz niewielkie ilości, a potrzebujesz również skaner to ten Brother jest świetnym rozwiązaniem. Niższa jakość druku niż w przypadku drukarek laserowych, ale samo urządzenie jest o wiele mniejsze, tańsze i dobrze współpracuje z zamiennikami. Tusze do tej drukarki kupisz już za kilka zł. Dodatkowo urządzenie posiada wbudowany faks.

Konica Minolta bizhub 5000i

Konica Minolta bizhub 5000i / Develop ineo 5000i

Niezawodna, prosta drukarka laserowa. Spełnia swoje podstawowe zadanie – drukuje. Duża prędkość druku, niskie koszty eksploatacji i duża wytrzymałość stawia to urządzenie w czołówce monochromatycznych drukarek A4 przeznaczonych do pracy biurowej. Drukarka Konica Minolta bizhub 4000i nie posiada skanera, ani dużego dotykowego wyświetlacza – jest zaprojektowana do niezawodnej pracy w miejscach bardzo wymagających.

Konica Minolta bizhub 4050i

Konica Minolta bizhub 4050i / Develop ineo 4050i

Wielofunkcyjne urządzenie MFP formatu A4. Posiada praktycznie wszystkie funkcje, które mają duże kserokopiarki. Urządzenie z powodzeniem będzie skanować do folderu (SMB), do maila czy pendrive. Szybki skaner, szybki wydruk, niskie koszty eksploatacji. Urządzenie bizhub 4050i jest solidnie wykonane, odporne na duże obciążenie nawet do biura z kilkoma pracownikami. To nasz faworyt jako urządzenie A4 3w1 dla firm drukujących nawet kilkadziesiąt stron miesięcznie

Konica Minolta bizhub C250i

Konica Minolta bizhub C250i / Develop ineo+ 250i

Najnowszy model od Konica Minolta jest świetną propozycją dla firm, które potrzebują wydruk A3.  Bizhub C250i to zaawansowane urządzenie MFP, które zapewnia możliwość dostosowania do każdego biura. Wyższa jakość druku względem urządzeń atramentowych, duży czytelny panel dotykowy, możliwość wydruku mobilnego, instalacji oprogramowania OCR, czy drukowanie banerów to tylko kilka funkcji wyróżniających to urządzenie. Ze względu na korzystne warunki wynajmu tych kserokopiarek, są one świetnym wyborem dla każdej firmy. Więcej o tym modelu znajdziesz tutaj: Konica Minolta bizhub C250i